Vrchol vánoční sezony je tu, e-shopy a dopravci doporučují objednávat dárky co nejdříve!

Publikováno: 30. listopad 2017

Vánoce se nezadržitelně blíží a s nimi také vrchol nákupní sezony. Internetové obchody již nyní dosahují více než dvojnásobných obratů oproti běžnému roku, největší nárůst lze pak předpokládat v týdnu od 11. prosince. E-shopy i dopravci jsou na Vánoce připraveni, přesto doporučují s nákupy neváhat. Aby dárky dorazily pod stromeček včas, je vhodná doba začít objednávat!

Internetové obchody se na hlavní sezonu poctivě připravovaly, rozšířily skladové kapacity a podařilo se jim zajistit i dostatek personálu. Stejně tak se z předchozích let poučily dopravci. Přesto všechny zapojené subjekty doporučují s nákupy v e-shopech nečekat na poslední chvíli,“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška a pokračuje: „Obchodníci upozorňují především na riziko, že se populární zboží vyprodá či bude hůře dostupné. Dopravce může přibrzdit například počasí, které samozřejmě nelze ovlivnit.

Nakupování na internetu letos bude atakovat hranici 115 miliard korun obratů, přičemž Vánoce se na tom podílí z více než jedné třetiny. Celkově se pak česká e-commerce podílí na maloobchodě již z více než 10 %. „Při stále rostoucím počtu nakupujících je samozřejmě otázka logistiky klíčová. Zákazníci navíc očekávají dodání zboží prakticky ihned. To však může být ve dnech před Štědrým dnem poměrně náročné. Jestliže můžou nakupující objednávat dárky až v posledním týdnu před Vánoci, potom doporučuji volit pouze zboží, které je skladem. Z pohledu doručení je pak nejlepší variantou osobní odběr. Řada e-shopů rozšířila své prodejny a výdejny, čehož by měli zákazníci využít,“ doplňuje Jan Vetyška.

O Vánocích Češi tradičně nakupují na internetu především hračky, knihy, oblečení či produkty pro zdraví a krásu. Chybět nebude ani oblíbená elektronika a mobilní telefony. Jak vyplývá z výzkumů APEK, zákazníci vnímají jako největší výhody nákupu na internetu úsporu času. Díky objednání on-line se vyhnou stresům v nákupních centrech, navíc mají možnost snadného srovnání cen vybraného zboží. „K hlavním výhodám lze jistě přidat také širší nabídku, jakou lze v e-shopech rychle obsáhnout. Nakupující na internetu si mohou vybrat z širšího spektra než ti, kteří vyrazí pouze do kamenných obchodů. Současně je třeba upozornit, že nejnižší cena nemusí být vždy nejvýhodnější. Rozhodně doporučuji nakupovat ve vyzkoušených či doporučených e-obchodech, a to především zboží, které je skladem,“ uzavírá Jan Vetyška.