Vánoční sezona v e-shopech startuje, nákupy dárků se vyplatí neodkládat

Publikováno: 21. říjen 2021

Vánoční sezona opět startuje a je jasné, že v roce 2021 se bude v lecčems lišit než ty předchozí. A to nejen v porovnání s těmi „covidovými“. Češi změnili v posledních dvou letech své nákupní zvyklosti, do hry navíc vstupuje inflace a problémy s dodávkami zboží při nedostatku čipů. Je zřejmé, že významnou roli budou opět hrát internetové obchody, jejichž růst nezpomalil ani letos. Podle výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli 42,1 % on-line uživatelů nakupuje po koronavirové krizi na v e-shopech více než v minulosti.

Zatímco v uplynulém roce měla na vánoční nákupy velký vliv pandemie COVID-19 a s ní související vládní opatření, letos budou hrát velkou roli její dopady. A to především v dostupnosti zboží a rostoucí inflaci. Očekáváme proto, že zákazníci nakoupí opět více v e-shopech, které dokáží nabídnout výhodné ceny i špičkový servis. Přesto bych s nákupem vánočních dárků neváhal,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. A jaké obraty česká e-commerce pro vánoční sezonu očekává? „Předpovědi jsou opět poměrně komplikované, ale předpokládáme, že Češi utratí letos za dárky na internetu nejméně 77 miliard korun. Může to být ale ještě víc. Podle posledních výsledků totiž víme, že se e-shopům nadále daří a celkový meziroční růst by mohl nakonec přesáhnout 20 %.

Aktuální situace na trhu je taková, že výrobci musí volit, do kterých svých produktů čipy použijí. Může tak docházet k omezení nabídky variant produktů nebo může dojít k vyřazení či omezení u některých modelů. Dá se tedy předpokládat, že zákazníci budou mít menší možnost volby, a to například u notebooků, televizí či mobilních telefonů. Očekávat lze také zdražování těchto výrobků.

Osobně bych určitě doporučil nákupy dárků neodkládat. Snadno by se mohlo stát, že nabídka elektroniky nebude před Vánoci tak široká, jak byli dosud spotřebitelé zvyklí. Nyní mají prodejci v nabídce zboží, do jehož cen se ještě zásadně neprojevuje inflace a omezená dostupnost, již brzy se ale situace může změnit,“ doplňuje dále Jan Vetyška.

Naopak obavy nepanují v oblasti logistiky. Zboží skladem si bude možné opět objednat až prakticky do Štědrého dne. E-shopy a dopravce jsou nachystané na další nápor. Kromě tradičního doručení na adresu budou mít kupující opět širší možnost využít osobních odběrů, a to jak na výdejních místech, tak i ve stále populárnějších automatizovaných boxech. Největší nápor objednávek očekává APEK tradičně v období okolo Black Friday, tedy na konci listopadu, a dále v prvních dvou prosincových týdnech. Rok 2021 bude v každém případě pro českou e-commerce opět rekordní, a to jak v celkových součtech, tak i ve vánoční sezoně.