Vánoční nákupy jdou do finále! Do kdy objednávat dárky v e-shopech?
Publikováno: 14. prosinec 2022
Štědrý den se blíží a e-shopy stále dostávají jednu objednávku vánočního dárku za druhou. Řada nakupujících ale stále ještě vybírá, co by pod stromeček objednala. Čas přitom běží, proto je na místě se ptát, do kdy je třeba v internetových obchodech nakoupit, aby balíčky dorazily včas?
„Odpovědí na tuto otázku je hned několik. V první řadě je třeba říct, že v posledních předvánočních dnech je vhodné řešit především skladové zboží. Dále se musíme zaměřit na to, jaké způsoby dopravy e-shop nabízí a co si zákazník zvolí. Pokud budeme mluvit o osobním doručení až na vybranou adresu a opravdu bezpečném termínu, tak bych doporučil objednávat dárky do úterý 20. prosince. To ovšem vůbec neznamená, že po tomto datu je na dárky z internetových obchodů pozdě.“ říká výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. „V současné době totiž e-shopy dodávají zboží často do druhého dne od objednání. Jestliže si kupující navíc vybere externí výdejní místo nebo box, může poslat v klidu objednávku ve středu 21. prosince, ale většinou i v následujících dnech. Zvolí-li si zákazník e-shop s vlastní výdejnou nebo prodejnou, může v řadě případů dokonce objednávat ještě na Štědrý den! Obecně ale nedoporučuji nechávat nákupy na poslední chvíli. Je třeba si uvědomit, že dodání může ovlivnit řada faktorů a nemít dárky včas je nepříjemné.“
Pozor by si nakupující měli dát u výrobků na objednávku nebo u zboží, které je uložené na skladech u dodavatelů. Vždy potom záleží, jaké prodávající uvádí termíny, dodání může být zcela individuální. „V těchto případech doporučuji se s obchodníkem spojit a doručení do Vánoc si raději ověřil,“ dodává Vetyška.
Jak si vlastně nakupující nechávají své dárky z e-shopů dodat nejčastěji? Pro někoho je to možná překvapivé, ale nejpopulárnější jsou nyní výdejní místa. Fenomén posledních let si Češi velmi oblíbili. Na dotaz, jaký způsob dopravy vánočních dárků zvolí nejčastěji, označilo více než 50 % nakupujících právě výdejny. Přičteme-li k tomu dalších 11 % pro výdejní boxy, je vítěz popularity jasný. Naopak v minulosti nejpopulárnější dodání dárků do zaměstnání už preferuje jen 6 % zákazníků e-shopů.
A podle čeho si nakupující způsob dodání volí nejčastěji? Dominantně rozhoduje cena. Pro 65 % zákazníků je to nejdůležitější faktor, podle kterého se rozhoduje. Jen 16 % respondentů pak uvedlo, že je pro ně hlavní pohodlí, což je přeci jen trochu překvapivé. „Je vidět, že i nadále platí, že cena je až na prvním místě,“ uzavírá Vetyška.
Uvedená data vychází z panelového výzkumu, který APEK připravil ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere na vzorku 1398 respondentů.