SFDI upřesnilo pozici komerčních e-shopů při prodeji dálničních e-známek, vnímá je pouze jako doplňkovou distribuci

Publikováno: 14. září 2020

Druhá předběžná tržní konzultace k prodeji dálničních e-známek se v pondělí 14. září věnovala dotazům, které Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) obdržel po prvním kole. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) položila celkem pět otázek, ke kterým se zástupci státu vyjádřili hned v úvodu on-line veřejné konzultace.

Po první konzultaci k možnosti distribuce dálničních e-známek prostřednictvím internetových obchodů vyvstala řada otázek, na které jsme se jménem e-shopů zeptali SFDI. Oceňujeme, že se zástupci státu ke všem dotazů vyjádřili a situaci nám upřesnili,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Největším tématem mezi provozovateli on-line obchodů ihned bylo, zda opravdu musí nést všechny poplatky související s prováděnými platbami za dálniční známky.

Obdrží tedy e-shopy nějakou kompenzaci za poplatky nebo je může připočíst kupujícímu při platbě?

Dle vyjádření SFDI opravdu obchodníci žádnou takovou kompenzaci od státu nedostanou. Stejně tak není možné při platbě požadovat jakýkoli poplatek. „Zdůvodnění ze strany státní správy je jednoduché. ČR bude spouštět vlastní e-shop, proto považuje zprostředkování prodeje přes komerční on-line obchody jen za doplněk. Z toho důvodu se také nevypisovalo výběrové řízení, které by případné poplatky řešilo,“ vysvětluje Jan Vetyška. Výběrovým řízením prošel pouze fyzický prodej, v jehož rámci uspěly Česká pošta a ČEPRO. Tyto dva subjekty budou inkasovat provizi ve výši 2,3 %. Jak vyplynulo z dalších odpovědí, neplánuje SFDI v současné chvíli iniciovat v otázce poplatků pro soukromé internetové obchody žádnou legislativní změnu.

Pro zajištění prodeje nejsou subjekty limitovány žádným minimálním počtem kusů, ovšem stát bude zřejmě požadovat minimální výši statického zajištění ve výši cca 0,5 milionu korun. Podrobnosti ohledně zapojení do projektu pak budou průběžně zveřejňovány na webových stránkách www.edalnice.cz. Základní informace jsou k dispozici již nyní.

Vážíme si toho, že státní správa je v tomto případě komunikativní a díky tomu jsme získali jasné upřesňující informace. I nadále ale vnímáme jako negativum, že obchodníci musí případný prodej provádět na vlastní náklady a z čistě finančního hlediska ztrátově,“ uzavřel Jan Vetyška.