Rumunská e-commerce: Velká příležitost, ale i vysoké procento vratek nebo složitosti s adresami. APEK uspořádal další EU Day a vydává novou studii!
Publikováno: 06. říjen 2021
Je to již tradice – Asociace pro elektronickou komerci (APEK) při příležitosti vydání nové studie, která se zaměřuje na prodej do zahraničí, uspořádala pro své členy další akci ze série „EU Day“. Cílovou destinací bylo tentokrát Rumunsko, které slibuje pro české e-shopy jak zajímavé příležitosti, tak i nečekané překážky.
„Pro řadu našich členů začíná být Česká republika malá. Proto se rozhlíží po příležitostech k expanzi do zahraničí. APEK proto postupně představuje komplexním způsobem ty nejzajímavější trhy, na které se e-shopy mohou vydat. Naše studie je svým způsobem manuál, který provede internetové obchody nejdůležitějšími kroky od legislativy přes logistiku až po představení největších hráčů v jednotlivých kategoriích,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a pokračuje: „Nejnovější studie, kterou jsme pro členy připravili ve spolupráci s agenturou EasyLink, se věnuje Rumunsku. Před jejím zveřejněním jsme pak ještě nachystali APEK EU Day – event, během kterého jsme zprostředkovali představení a praktické zkušenosti z rumunské e-commerce.“ Členové APEK, kteří se nemohli eventu zúčastnit, nemusí litovat. Mají totiž tradiční možnost shlédnout videozáznam akce po přihlášení do členské zóny na webu apek.cz.
Během EU Day se přednášející zaměřili postupně na celkový obrázek rumunského trhu a ekonomiky (Michaela Hričková, EasyLink), praktické zkušenosti českého internetového obchodu v Rumunsku (Michal Hanáček, Pilulka) a na nejdůležitější informace a odlišnosti z největšího cenového srovnávače oproti ČR (Samira Berecz, Compari.ro). Mezi rumunská specifika patří například přístup do e-shopů z mobilního telefonu až u 65 % zákazníků nebo velká popularita dobírky.
„Čeští obchodníci si musí dávat pozor na odlišná očekávání rumunských zákazníků. Daleko častější jsou vratky zboží, kdy nakupující objednají stejné zboží z více e-shopů a nechají si jen to, které přijde nejdříve. Problémem jsou také nejasnosti kolem přesných adres pro doručení zboží. Důležitou službou pro získání důvěry je pak dobře fungující call centrum – Rumuni daleko více své dotazy volají než by zasílali e-maily,“ řekl ve shodě s Michalem Hanáčkem z Pilulky jeden ze dvou zástupců logistických společností Alexandr Jeleascov z Packety. Informace o možnostech dodání zboží do Rumunska pak představil také Miklos Szoboszlay z GLS.
Závěrečný blok akce pak patřil výkonnému řediteli rumunské e-commerce asociace ARMO Florinelu Chisovi, který shrnul vývoj místního trhu v covidové době (30% meziroční růst a další velká očekávání v roce 2021) a Violetě Anghel z eMAG Marketplace. Ta představila účastníkům možnosti, jak nabídnout své zboží prostřednictvím největšího hráče v rumunské e-commerce.
„Z našeho pohledu i ohlasů od účastníků se další EU Day vydařil a přinesl zajímavé informace pro ty podnikatele, kteří zvažují prodávat on-line do Rumunska. V kombinaci s naší novou studií mají obchodníci nejdůležitější data pro expanzi nyní k dispozici,“ zhodnotil Jan Vetyška průběh akce.
Členové APEK mohou novou studii objednávat prostřednictvím objednávkového formuláře. Ohlédnout se za předešlými EU Days pak mohou ze záznamu - Maďarsko a Polsko.