Je vám český trh malý? Podívali jsme se, jak prodávat on-line do Maďarska!

Publikováno: 19. květen 2016

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) připravila pro své členy vůbec poprvé akci zaměřenou na prodej do zahraničí, a to pod názvem „EU Day“. Prvním státem, kterému jsme se věnovali, bylo Maďarsko. Pro co nejlepší zajištění vhodných řečníků proběhla celá akce ve spolupráci s maďarskou asociací SzEK.org.

Úvod EU Day tak přirozeně obstarali oba výkonní ředitelé – za APEK Jan Vetyška a za SzEK.org Zoltán Ormos. Ten také účastníkům akce představil základní a nejdůležitější informace o maďarské e-commerce. Mimo jiné se tak posluchači dozvěděli, že v Maďarsku nakupuje on-line přibližně 4 miliony spotřebitelů, kteří ročně v průměru utratí 310 EUR. A také to, že průměrný zákazník využívá v drtivé většině pro dodání Maďarskou poštu a platí na dobírku.

Právě Maďarské poště patřila další přednáška.  Adam Fucsko představil hlavní principy fungování nejvyhledávanějšího doručovatele zboží z e-shopů a po celý zbytek dne pak byl k dispozici všem zájemcům o praktické rady. Zajímavou přednášku si pak připravil CEO srovnávače zboží Arukereso.hu Csaba Racz. Ten upozornil provozovatele českých e-shopů na fakt, že při prodeji zboží s českou (=tedy nižší) DPH bude jejich zboží nabízeno až ve třetí skupině v pořadí. Vzhledem k tomu, že Arukereso.hu je leadrem mezi maďarskými srovnávači cen zboží, jedná se o velmi důležitou informaci.

Po přestávce se ujal slova Tamas Kalman ze společnosti Maileon, který se zaměřil na úskalí e-mail marketingu. V první řadě zmínil, že pro sběr adres za účelem zasílání newsletterů platí v Maďarsku „opt in“ pravidlo. Kromě toho také musí  zákazník vyplnit k e-mailové adrese své jméno a příjmení – přičemž obchodník je povinen tyto informace vyžadovat. Zajímavé také byly informace o jednotlivých providerech free adres a spojené překážky při zasílání newsletterů na tyto domény.

Posledním maďarským přednášejícím pak byl Krisztian Dunder z Growww Digital. Ten se věnoval především problematice PPC a nabídl srovnání obou našich trhů. Pro vstup do Maďarska je tak dobré vědět, že v porovnání s ČR vás čekají menší náklady na reklamu a také to, že tento trh má svůj velký růst ještě před sebou. Zároveň se však s ohledem na konzervativní přístup zákazníků vyplatí být opravdu trpělivý.

Závěrečnou přednášku si pro posluchače připravil Tomáš Vrtík ze společnosti ShopSupport.sk. Ten nabídl své postřehy s praxe – ze vstupu na Maďarský e-commerce trh českých a slovenských e-shopů. Zmínil například velkou a poměrně zdlouhavou administrativu, ale také daleko větší sociální zájem maďarských zákazníků – sociální sítě v čele s Facebookem zde není radno podceňovat.

Celý EU Day pak završil networking, během kterého řada účastníků získala potřebné informace a navázala zajímavé kontakty.