Jak expandovat do Maďarska? S rodilým mluvčím a dobírkou!

Publikováno: 30. leden 2020

Ve středu 29. ledna proběhla v pražském konferenčním centru GreenPoint první letošní akce kategorie "APEK Event+". Při příležitosti vydání nové APEK Studie bylo celé setkání věnováno expanzi a prodeji do Maďarska. Ve dvou blocích se téměř 100 účastníků dozvědělo řadu zajímavých informací ze všech oblastí, které se on-line obchodování v této ekonomicky zajímavé destinaci dotýkají. Přeshraničnímu prodeji se bude APEK věnovat ve svých aktivitách i nadále.

"EU Day zaměřený na prodej do Maďarska jsme připravili současně s vydáním nové originální studie, která se věnuje expanzi do této v e-commerce velmi zajímavé země. Zájem o účast ze strany členů nám jen potvrdil, že se jednalo o trefu do černého," uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. "Podařilo se nám sestavit vyvážený program, díky kterému se účastníci dozvěděli zajímavé informace od poskytovatelů služeb i představitelů e-shopů, které již do Maďarska z ČR expandovaly."

V úvodním bloku nejprve Martin Svoboda z APEK krátce představil novou Studii prodeje do zahraničí. Navázal na něj Jan Kotek z Heureka Group, který představil posluchačům portál Arukereso.hu a možnosti, které obchodníci mají pro vstup do tohoto nákupního rádce z ČR. Jako první také upozornil na během dne mnohokrát skloňovanou informaci - při prodeji do Maďarska je nezbytné spolupracovat s rodilým mluvčím. Maďarština je tak specifickým jazykem, že při chybách v překladech může dojít k řadě nedorozumění a v konečném důsledku i neúspěchu. Po Janu Kotkovi představila možnosti logistiky a doručování zboží Marianna Pajda jako zástupce Csomagküldő.hu, společnosti ze skupiny Packeta - jejíž služby lze v ČR sjednat se Zásilkovna.cz. Právě logistika je přitom při expanzi jedním z klíčových bodů, na který se e-shopy musí zaměřit. Marianna, stejně jako následující přednášející z řad e-shopů zdůrazňovala, že v Maďarsku musí prodejci stále počítat s výrazným podílem dobírky. Ta je dominantní platební metodou obdobně, jako tomu bylo ještě před několika lety v ČR.

Po krátkém coffee breaku přišla na řadu Petra Pacáková ze společnosti PPC Bee a její prezentace o tom, jak na automatizované kampaně v Maďarsku. Poslední dvě přednášky pak byly z ryze praktického pohledu. O své zkušenosti s přeshraničním prodejem se podělili zástupci e-shopů Kytary.cz a Alza.cz. Filip Černý představil přístup prodejce úspěšného specializovaného obchodu se skladem v ČR. Naopak Alza, která se už v Maďarsku zařadila mezi největší hráče na trhu, vybudovala na tamním trhu kompletní logistické zázemí včetně Alzaboxů. Oba zástupci úspěšných českých značek se opět shodli na nutnosti mít k dispozici rodilé mluvčí, a to jak pro tvorbu e-shopu jako takového, tak i ke komunikaci se zákazníky.

"Myslím, že tento EU Day byl opravdu povedený. Program kompletně pokryl nezbytné informace pro expanzi a věříme, že našim členům při jejich dalším rozvoji pomůže také naše nová studie. Ta bude distribuována v nejbližších hodinách a dnech," uzavřel Jan Vetyška.