E-shopy a EET – co nás (zřejmě) čeká?

Publikováno: 26. září 2016

Je zřejmé, že mediálně široce diskutovaná elektronická evidence tržeb (EET), se již brzy stane skutečností. Nástroj, který si klade za cíl lepší kontrolu výběru daní, tak zasáhne všechny obchodníky, kteří zjednodušeně „prodávají za hotové“. Jakým způsobem se ale dotkne e-shopů? A jaké internetovým obchodům tedy vzniknou nové povinnosti? Ze skutečností, které jsou v tuto chvíli zřejmé, jsme pro vás připravili bodový výčet toho nejzajímavějšího. Členy APEK pak budeme postupně informovat podrobněji, zároveň pro ně připravujeme specializovaný seminář.

Před spuštěním EET

  • Povinnost Elektronické evidence tržeb vzniká maloobchodům (tedy i e-shopům) v tzv. 2. fázi od 1. 3. 2017.
  • Elektronická evidence tržeb se bude týkat všech plateb provedených v hotovosti či prostřednictvím platební karty, šekem, směnkou, jinými obdobnými způsoby např. stravenkou. Platba převodem z účtu na účet do EET zahrnuta není.
  • Nejpozději se spuštěním zmíněné 2. fáze EET je běžný e-obchodník povinen si požádat o autentizační údaje na portál, kde si následně zaeviduje své provozovny a vygeneruje certifikát/y.
  • Následně je třeba příslušným způsobem nastavit vhodné nástroje pro komunikaci s portálem správce daně – pro řadu malých e-shopů se bude jednat například pouze o přístup z klasického počítače.

 

A jaká povinnost je nejdůležitější po spuštění EET?

Podnikatel je povinen nejpozději v okamžiku uskutečnění evidované tržby

  • zaslat datovou zprávou údaje o této evidované tržbě správci daně a
  • vystavit účtenku zákazníkovi.

 

Dobírka a platební karta

Co zajímá internetové obchody nejvíce? Jak to bude s dobírkou! Dobírka u e-shopů bude specifická a můžeme u ní rozlišovat v zásadě tři případy:

  • Dobírka prostřednictvím externího dopravce, dopravce vybrané platby zasílá obchodníkovi na účet – v tomto případě se informace do EET neodesílá, obchodník dostává vybrané peníze převodem z účtu na účet a tedy ani nevystavuje odpovídající účtenku atd.
  • Dobírka prostřednictvím externího dopravce, dopravce vybrané platby předává obchodníkovi v hotovosti – jestliže dopravce předá finanční prostředky obchodníkovi v hotovosti, je tento povinen tržby zaevidovat do EET. Postup by měl být takový, že účtenky vystaví (a zaeviduje v EET) předem a připojí ke zboží, aby je zákazník mohl převzít rovnou při platbě v souladu s platnou legislativou. V případě, že by zákazník zboží nepřevzal, bude účtenka v systému EET stornována.
  • Dobírka prostřednictvím vlastní dopravy – zde platí totéž jako v případě externího dopravce a předání finančních prostředků v hotovosti. Obchodník je povinen společně se zbožím předat účtenku se všemi předepsanými náležitostmi.

Platba kartou je také zařazena do povinnosti odesílat na portál správce daně!

  • Účtenku lze zaslat elektronicky a tedy správně současně s platbou přijatou v e-shopu (platební bráně). Elektronicky zasílaná účtenka musí obsahovat veškeré zákonem stanovené informace.
  • I v případě, že je platba provedena o víkendu, je obchodník povinen účtenku ihned vystavit (odeslat).

 

Technická řešení

Konkrétní technická řešení nejsou zákonem stanovena. Každý obchodník tak může volit postup, který mu bude nejvíce vyhovovat. Pro e-shopy tak bude nejdůležitější nastavení správného systému ve vztahu k dobírce a automatizace odesílání informací do portálu správce daně v případě platby kartou. Na tato řešení se zaměříme v nejbližších dnech a týdnech.

 

Kde hledat informace?

Základní informace o elektronické evidenci tržeb najdete na portálu www.etrzby.cz. Pro členy APEK pak samozřejmě připravujeme další podrobnosti a chystáme také semináře na toto ožehavé téma!