E-commerce Study 2021 je tu! Členové APEK mají k dispozici další porci dat o českém e-zákazníkovi

Publikováno: 11. listopad 2021

40 % on-line zákazníků již nakupuje na internetu téměř všechno. To je úvodní informace, kterou najdou nejen členové APEK v nové E-commerce Study 2021. Dlouholetý projekt Asociace pro elektronickou komerci se postupně vyvinul z běžného výzkumu mezi zákazníky českých e-shopů až do jedinečné studie, do které probíhá sběr dat v podstatě celoročně a která je nyní čerstvě k dispozici. Členové APEK ji mají zdarma ke stažení z členské zóny webu apek.cz, nečlenové si ji mohou zakoupit.

Letošní příprava studie probíhala ve dvou fázích a její statistická část má tak jedinečný rozsah. „E-commerce Study tradičně připravujeme ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere. Ta provádí odborný panelový výzkum na vzorku až 1500 respondentů, kteří jsou uživateli internetu. Letos výzkum proběhl na přelomu května a června a následně v říjnu. Díky tomu jsme měli některá aktuální data k dispozici v průběhu roku a současně se nám podařilo sběr informací touto formou ještě rozšířit,“ popisuje vznik nového ročníku studie výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Studie ve své úvodní části shrnuje a potvrzuje trend, který přinesla koronavirová pandemie. Tím je zvýšená důvěra v e-shopy a také výrazně širší sortiment objednávaný „typickým“ zákazníkem. Za toho můžeme považovat spotřebitele, který nakupuje alespoň jednou za čtrnáct dní, je ve věku 25 až 34 let je z většího města a jeho osobní příjem přesahuje 20.000 Kč čistého. „Takové zobecňování je samozřejmě někdy problematické, ale výsledky výzkumu nám více odhalují, jak se zákazníci v různých věkových kategoriích a sociálních skupinách chovají,“ říká Jan Vetyška a zmiňuje důležitý jev: „20 % nakupujících uvedlo, že v e-shopech objednají 25 a více nákupů ročně. To jednoznačně potvrzuje, jak se on-line nakupování stalo naprosto běžnou záležitostí.

Jakým tématům se E-commerce Study 2021 věnuje?

Studie jako každoročně zkoumá četnost nákupů, výši útraty a oblibu jednotlivých kategorií zboží. Nechybí ani vliv pandemie na vnímání e-commerce ze strany zákazníků či znalost internetových obchodů. Dále se čtenáři dozví více o tom, jaké parametry považují nakupující u e-shopů za zásadní, jaká je jejich strategie nákupu a jestli si objednávají zboží ze zahraničí. „Za důležité každoročně považujeme, jakým způsobem se vyvíjí popularita jednotlivých platebních metod a způsobů dopravy. V této oblasti nám E-commerce Study 2021 potvrdila, že jsme se v ČR značně posunuli směrem k on-line úhradám i osobním a často automatizovaným odběrům objednaného zboží,“ doplňuje Vetyška. „Součástí textu je také segmentace českých zákazníků do čtyř kategorií. Ta poslouží e-shopům lépe poznat svoje nakupující.

Studii plnou dat a zajímavých informací doplňují dvě statistické části (jarní a podzimní) a zmíněná segmentace v samostatné podrobnější analýze. Studii mohou členové APEK stahovat z členské zóny. Nečlenové mají možnost studii objednat prostřednictvím on-line formuláře.

 

Studie a související materiály ke stažení pro členy APEK