E-business fórum: Prodej zájezdů přes internet letos dosáhne 15% podílu na trhu
Publikováno: 28. červen 2006
Praha, 28. června 2006 – Letošní rok dosáhne prodej zájezdů přes internet hodnoty 2 miliard korun, což představuje 15 % celkového trhu. O vlivu internetu na podnikání v cestovním ruchu diskutovali zástupci předních českých společností na diskusním večeru z cyklu E-business Forum, který pořádají Asociace pro elektronickou komerci a TUESDAY Business Network.
Prodej zájezdů přes internet začal v České republice téměř z nuly teprve v roce 2002, dnes však patří v rámci střední Evropy k nejvýznamnějším. „Nejpozději do roku 2010 dosáhne prodej zájezdů přes internet podílu 35 %, “ komentuje vývoj Jaromír Beránek z Mag Consulting. „Dostaneme se tím na úroveň velkých zemí Evropské unie, dále již bude růst zřetelně pomalejší.“V současné době na internetu nakupují zejména movitější klienti. „Průměrná cena prodaných zájezdů se pohybuje kolem 30 tisíc korun, přes internet se prodává více drahých zájezdů,“ říká Pavel Zelinger z Čedoku. Oproti klasickým internetovým obchodům však nejvíce nákupů dělají ženy. „Ženy objednávají 64 % zájezdů,“ potvrzuje Petr Staněk z NetTravel. „Ženy jsou ty, které rozhodují, kam a kdy se pojede na dovolenou.“
Klienti on-line cestovních agentur hojně využívají internetové bankovnictví. „Drtivá většina zájezdů je zaplacena převodem, několik procent klientů platí osobně v bance vkladem na účet. Platební karty jsou zatím pro nás příliš drahé,“ řekl Radek Stavinoha ze společnosti Invia.
V dalších letech se očekává nárůst individuální turistiky, zejména do exotických destinací. Čeští turisté si vlivem leteckých společností také zvykají na plně elektronické letenky, které budou mít vliv i na zavádění elektronických voucherů pro zájezdy.