COVID změnil rytmus objednávek, udržitelnost je zatím spíš marketing, zaznělo na akci APEK Partners s dopravci

Publikováno: 09. březen 2021

Téměř stovka registrovaných posluchačů, čtyři prezentace a jedna panelová diskuze. To byla premiéra nového projektu Asociace pro elektronickou komerci – APEK Partners. Pro pilotní díl zvolili zástupci asociace setkání s dopravci. Ti tak měli možnost představit zúčastněným členům svou aktuální nabídku služeb pro e-shopy, ohlédnout se za uplynulým neobvyklým rokem a zamyslet se nad budoucím vývojem v logistice v ČR. A také představit zvýhodněnou nabídku pro členy APEK - toho využili Tomáš Jon z GLS, Martin Marek za DoDo, Jan Došlý za Zásilkovnu a o úvodní přednášku se postaral Martin Šauer z Balíkobotu.

V rámci našeho nového projektu APEK Partners chceme nabídnout členům platformu, prostřednictvím které se budou moci lépe potkávat poskytovatelé služeb pro e-shopy s provozovateli internetových obchodů. Chceme, aby obě strany mohly ještě více čerpat výhody z členství v APEK,“ vysvětluje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dodává: „Jelikož logistika je pro on-line prodej jednou z klíčových oblastí, rozhodli jsme se pro úvodní díl oslovit dopravce. Konkrétní zájem a nabídku unikátní výhody pro členy APEK nakonec projevili zástupci společností DoDo, GLS a Zásilkovna.

Úvodní přednášku eventu obstaral Martin Šauer z Balíkobotu. Ten díky znalostem ze spolupráce s e-shopy a dopravci mohl popsat nejdůležitější body a novinky, které jsme mohli sledovat v uplynulém „covidovém“ roce na českém trhu. A výhled na letošek? Další prohloubení automatizace všech procesů a důraz na kvalitní zákaznickou podporu.

V dalších prezentacích se účastníci dozvěděli více o konkrétních novinkách od jednotlivých dopravců. Tomáš Jon představil službu garantovaného doručení, kterou GLS bude v plném provozu spouštět na začátku dubna. Odpověděl také na řadu dotazů, například ohledně komplikací spojených s Brexitem nebo nadrozměrnými zásilkami a zdůraznil možnosti dopravy zboží po celé EU.

Martin Marek za DoDo představil hlavní přednosti služeb, které především v městském prostoru nabízí. A to jak na špičkové technologické úrovni, tak především v důrazu na kvalitu v poslední míli. Komunikace s koncovým zákazníkem je proto pro DoDo klíčová. Martin Marek představil také změnu v chování nakupujících, kteří mají možnost přebírat zboží po celý den a je tak nutné změnit způsob plánování dodávek oproti podmínkám, na které jsme byli zvyklí z minulosti.

Závěrečnou prezentaci si připravil Jan Došlý ze Zásilkovny. Není třeba příliš zdůrazňovat, že koncept Zásilkovny je založený především na rozsáhlé síti výdejen, a to jak v ČR, tak stále více i v zahraničí. Pro české e-shopy tak přináší zajímavé příležitosti především v Maďarsku či Rumunsku. Nedílnou součástí prezentace bylo také představení projektu Trayto, které patří mezi nejnovější akvizice Packeta Group.

V závěrečné panelové diskuzi se účastníci dotkli také hojně diskutovaného tématu udržitelnosti a ekologie. „V současných podmínkách o udržitelnosti v logistice můžeme hovořit spíše jako o marketingu. Reálně si na změnu ještě budeme muset počkat.“ Na tomto shrnutí se shodli prakticky všichni zúčastnění. Přesto ve výhledu dvou až čtyř let plánují všichni dopravci do svých flotil zařadit elektromobily či auta na vodíkový pohon. „Ekologie je nyní stále diskutovanějším tématem v celé EU a ani Česku se nevyhne. Bylo pro nás zajímavé získat pohled dopravců na současný i budoucí vývoj,“ okomentoval Jan Vetyška a závěrem zhodnotil první setkání APEK Partners: „Od našeho nového projektu očekáváme větší příležitost propojit naše členy. Myslím, že pilotní díl se opravdu vydařil. I díky moderátorovi Marku Bačovi byla celá akce svižná s řadou zajímavých informací pro všechny zúčastněné. Již nyní můžu slíbit, že na tento úvodní díl navážeme v průběhu dubna, kdy bychom chtěli představit tentokrát poskytovatele e-shopových řešení z řad našich členů.