Česká e-commerce překonala očekávání, obraty za prodej zboží on-line dosáhly v roce 2018 na 135 miliard korun
Publikováno: 06. leden 2019
Česká e-commerce má za sebou další úspěšný rok. Její růst opět předčil očekávání, internetové obchody dosáhly na celkové obraty ve výši 135 miliard korun. To znamená meziroční růst o 17 %. Celkově se tak prodej po internetu podílí na celém českém maloobchodě již z 11,4 %.
„Rok 2018 byl pro českou e-commerce nakonec ještě úspěšnější, než jsme původně očekávali. V celkových obratech tak našim internetovým obchodům přinesl o 2 miliardy korun více oproti původním předpovědím. Růst podpořila dlouhodobá důvěra zákazníků, kteří v e-shopech pravidelně nakupují. Na navýšení oproti odhadům se nejvíce podepsala velmi úspěšná vánoční sezóna. Zákazníci stále častěji objednávají on-line zboží z kategorií, které se v minulosti na internetu prodávaly podstatně méně. Věříme, že růst podobným tempem bude pokračovat i v roce 2019,“ zhodnotil výsledky uplynulého roku výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška na základě dat získaných ve spolupráci s nákupním rádcem Heureka.cz.
Internetovému nakupování se v České republice daří. Jak ukázal výzkum APEK mezi spotřebiteli, alespoň jednou za rok využije možnosti nákupu v e-shopu 9 z 10 uživatelů internetu. A také díky zvyšující se četnosti nákupů v rozšiřujícím se sortimentu vzrostl celkový obrat české e-commerce o 17 %. Nejvíce peněz vydali zákazníci za elektroniku, nejčastěji ale on-line nakupovaly oblečení.
„Vánoční sezona byla pro internetové obchody klíčová. Prodeje za více než 45 miliard korun loňský růst významně posílily. Je však třeba zdůraznit, že e-shopům se dařilo i po zbytek roku. To potvrzuje fakt, že 26 % jejich zákazníků si zboží po síti objednalo více než 15x za 12 měsíců,“ doplňuje Jan Vetyška. „Také v roce 2019 počítáme s růstem. S ohledem na propojování on-line a off-line obchodů věříme, že se e-shopům bude dařit. Na komplexní předpovědi je možná ještě brzy, ale myslím, že můžeme očekávat další meziroční nárůst o alespoň 15 %.“
Česká e-commerce se tak v roce 2018 podílela na celkovém maloobchodu více než 11 %. Jejím hlavním tahounem je elektronika, mobilní telefony či počítače a notebooky. Daří se ale také módě, zákazníci mají zájem o sportovní vybavení, hračky či drogerii a kosmetiku. Velký boom zažívá nadále prodej potravin on-line. Také v roce 2019 budou růst především segmenty denní spotřeby, které se Češi učí postupně v e-shopech nakupovat.