Aktualizace spotřebitelských práv se blíží, APEK pro členy připravil manažerský přehled
Publikováno: 29. duben 2022
Česká republika dlouhodobě připravuje významnou aktualizaci občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele s dopady na prodej zboží a on-line podnikání. Tato aktualizace ve svém návrhu obsahuje jak nápravu chyb z minulosti, tak i implementaci evropské směrnice známé pod názvem "omnibus".
APEK proto připravil aktuální "manažerské shrnutí" chystaných změn ve spolupráci s advokátní kanceláří MKA Nosko. I když se ještě znění novely může v některých případech změnit, je totiž vhodný čas se přípravou na tyto novinky zabývat.
Sledování aktualit z oblasti legislativy v e-commerce patří mezi důležitou náplň činnosti APEK. „Dvě novely, které připravila předchozí vláda a kterými se Poslanecká sněmovna v minulém volebním období nedokázala zabývat, byly nově shrnuty do jedné. Změny v ní obsažené se dotknou nejen velmi diskutované uvádění slev z ceny zboží nebo recenzí, ale také například odpovědnosti za digitální prvky zboží nebo přístupu k reklamacím a zárukám. Novinek je celá řada, a proto je vhodný čas se jim začít věnovat, přestože konečná podoba se ještě může od současné částečně lišit,“ shrnul nejdůležitější informace výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
A jakým všem bodům se v manažerském přehledu věnujeme?
- Prezentování slev
- Regulace uživatelských recenzí
- Prodloužení doby "obráceného důkazního břemene"
- Označení objednávkového tlačítka
- Odpovědnost prodávajícího za digitální prvky zboží
- Poskytování služeb či digitálního obsahu v prostředí internetu
- Stav vraceného zboží při odstoupení od kupní smlouvy
- Informační povinnosti
- Odpovědnost prodávajícího za veřejné prohlášení ohledně vlastností zboží
- Nároky spotřebitele v případě vad zboží
- Maximální lhůta pro dodání zboží
- Přednastavené souhlasy spotřebitele
- Záruka stanovená prodávajícím
- Rozšíření pravomocí ČOI
- Dynamická cenotvorba
- Povinnost vydat potvrzení o uzavřené smlouvě
- Možnost požadovat skladné v případě nepřevzetí věci po vyřízení reklamace
- Regulace zprostředkovatelských platforem
- Nová práva spotřebitele dotčeného nekalou obchodní praktikou