Aktualizace spotřebitelských práv se blíží, APEK pro členy připravil manažerský přehled

Publikováno: 29. duben 2022

Česká republika dlouhodobě připravuje významnou aktualizaci občanského zákoníku a zákona o ochraně spotřebitele s dopady na prodej zboží a on-line podnikání. Tato aktualizace ve svém návrhu obsahuje jak nápravu chyb z minulosti, tak i implementaci evropské směrnice známé pod názvem "omnibus".

APEK proto připravil aktuální "manažerské shrnutí" chystaných změn ve spolupráci s advokátní kanceláří MKA Nosko. I když se ještě znění novely může v některých případech změnit, je totiž vhodný čas se přípravou na tyto novinky zabývat.

Sledování aktualit z oblasti legislativy v e-commerce patří mezi důležitou náplň činnosti APEK. „Dvě novely, které připravila předchozí vláda a kterými se Poslanecká sněmovna v minulém volebním období nedokázala zabývat, byly nově shrnuty do jedné. Změny v ní obsažené se dotknou nejen velmi diskutované uvádění slev z ceny zboží nebo recenzí, ale také například odpovědnosti za digitální prvky zboží nebo přístupu k reklamacím a zárukám. Novinek je celá řada, a proto je vhodný čas se jim začít věnovat, přestože konečná podoba se ještě může od současné částečně lišit,“ shrnul nejdůležitější informace výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

A jakým všem bodům se v manažerském přehledu věnujeme?

  • Prezentování slev
  • Regulace uživatelských recenzí
  • Prodloužení doby "obráceného důkazního břemene"
  • Označení objednávkového tlačítka
  • Odpovědnost prodávajícího za digitální prvky zboží
  • Poskytování služeb či digitálního obsahu v prostředí internetu
  • Stav vraceného zboží při odstoupení od kupní smlouvy
  • Informační povinnosti
  • Odpovědnost prodávajícího za veřejné prohlášení ohledně vlastností zboží
  • Nároky spotřebitele v případě vad zboží
  • Maximální lhůta pro dodání zboží
  • Přednastavené souhlasy spotřebitele
  • Záruka stanovená prodávajícím
  • Rozšíření pravomocí ČOI
  • Dynamická cenotvorba
  • Povinnost vydat potvrzení o uzavřené smlouvě
  • Možnost požadovat skladné v případě nepřevzetí věci po vyřízení reklamace
  • Regulace zprostředkovatelských platforem
  • Nová práva spotřebitele dotčeného nekalou obchodní praktikou