23 % on-line zákazníků nakupuje díky koronaviru v e-shopech víc než v minulosti, potvrdila nová studie APEK
Publikováno: 08. říjen 2020
Koronavirus změnil chování spotřebitelů, a to ve všech směrech. V průběhu nouzového stavu nakupovalo na internetu více než obvykle 37 % zákazníků. I po jeho skončení pak e-shopy využívá 23 % nakupujících více, než tomu bylo před vládními omezeními. Alespoň jednou za uplynulý rok pak nakoupilo 90 % uživatelů internetu starších 15 let. Vyplývá to z každoroční studie E-commerce Study, kterou připravuje Asociace pro elektronickou komerci (APEK) ve spolupráci s odbornou agenturou Nielsen Admosphere na vzorku více než 1500 respondentů.
„On-line nakupování pohledem spotřebitelů sledujeme kontinuálně osmým rokem. Můžeme tak porovnávat dlouhodobý vývoj e-commerce v ČR. Díky tomu víme, že jsou Češi s on-line nákupy dlouhodobě opravdu spokojení, stále více na internetu utrácí a nejnižší cena zboží již pro ně většinou není rozhodující. 25 % uživatelů internetu pak nakoupí v e-shopu alespoň jednou za 14 dní,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Z dostupných údajů APEK odhaduje, že meziroční růst obratů za prodej zboží dosáhne v české e-commerce v roce 2020 až 25 %. Potvrzují to také vyjádření spotřebitelů. Téměř polovina z nich utratila na internetu v posledních dvanácti měsících více než 10 000 Kč. Nejčastěji pak za jeden nákup vydají mezi 501 a 1 000 Kč.
Móda, kosmetika, sportovní vybavení, knihy či mobily a jiné mobilní zařízení. To jsou kategorie, ve kterých alespoň jeden nákup udělalo nejvíce zákazníků e-shopů. Největší nárůst zákazníků zaznamenaly prodejci potravin, léků a také nábytku. „Náš výzkum potvrdil trendy, které jsme v průběhu roku mohli sledovat na obratech a které jsou i logické. Zákazníci nám potvrdili, že se zvýšila frekvence jejich nákupů i celková útrata. Zároveň se ukazuje, že kromě ceny hrají stále větší roli pozitivní zkušenosti s konkrétními e-shopy i recenze ostatních uživatelů na internetu,“ doplňuje Jan Vetyška.
Kompletní studie včetně podrobných výsledků zpracovaných ve formě grafů je v současné době zdarma k dispozici členům Asociace pro elektronickou komerci.